Alina Asimionesei,  SRF made

Project Based Learning

„Școală, școală, școală! Matematică, Științe, Istorie, Limba română și celelalte limbi străine… La ce îmi folosește să învăț toate aceste materii, dacă eu vreau să devin balerină?”

V-ați confruntat vreodată, fie că sunteți părinți sau profesori cu asemenea întrebări și nemulțumiri ale copiilor?

Din fericire, copiii noștri nu mai sunt atrași de metodele clasice de învățare. Spun din fericire, întrucât metodele clasice se bazează pe studierea strictă a informațiilor notate în timpul predării, pe când metodele noi dezvoltă gândirea critică a elevilor, provocându-i pe aceștia să investigheze, să se documenteze, să obțină informațiile necesare din mai multe surse.

Școala Gimnazială Româno-Finlandeză este recunoscută pentru folosirea metodelor inedite de predare, învățare, evaluare pe care le folosește pentru a dezvolta gândirea critică a copiilor, începând chiar de la vârsta preșcolară.

O astfel de metodă folosită de școala noastră este Project Based Learning.

Ce este Project Based Learning (PBL pe scurt sau Învățarea pe bază de proiect pe românește)?

Este o metodă de predare/învățare, mai precis o metodă de instruire cu ajutorul căreia elevii dobândesc cunoștințe și abilități, muncind o perioadă mai lungă de timp pentru a cerceta și a răspunde la o întrebare, o problemă sau o provocare. În cadrul acestei metode, profesorul stă puțin în umbră, elevii fiind cei care sunt în lumina reflectorului. Rolurile profesorului sunt de a se asigura că obiectivele și conținuturile sunt îndeplinite și de a-i mentora pe elevi să ajungă singuri la rezultatul dorit.

Gândirea critică este elementul de bază al acestei metode. Elevii sunt stimulați să gândească critic, să-și pună întrebări, să caute răspunsuri, să depășească obstacolele întâlnite pentru rezolvarea problemei.

Învățarea pe bază de proiect prezintă contextul, instrumentele și sarcinile din lumea reală, astfel copiii sunt în permanență conectați cu realitatea și înțeleg mai bine că tot ceea ce învață are aplicabilitate în viața reală și că învățarea are întotdeauna un scop.

Project Based Learning îi învață pe elevi să ofere și să primească feedback pentru a-și îmbunătăți procesul, dar și produsul final.

Aceștia învață să-și organizeze timpul și prioritățile, astfel încât proiectul să fie predat complet și bine realizat la termenul stabilit inițial.

Metoda presupune muncă, implicare, colaborare și responsabilitate, iar pe măsură ce profesorul apelează frecvent la ea, dând dovadă de consecvență, Project Based Learning devine un mod de viață în clasa respectivă, iar elevii devenind vor fi din ce în ce mai încântați și mai bine pregătiți să facă față lumii reale.

Provocarea acestei metode este și mai mare atunci când elevii trebuie să lucreze în echipă, iar școala noastră insistă foarte mult pe colaborarea dintre copii.

PBL este perfect pentru a dezvolta lideri, a crește gradul de responsabilizare, a cultiva talentul fiecărui copil și a dezvolta socializarea și colaborarea între elevi; în cadrul unui proiect, liderul, mentorat de profesor, este cel care împarte sarcinile în funcție de tăriile fiecărui membru al echipei. Prin urmare, produsul final va fi unul de calitate superioară, întrucât fiecare parte a proiectului va fi lucrată de elevul care deține niște calități generoase în acel domeniu, iar pasiunea cu care se muncește aduce armonie în echipă și scade gradul de frustrare.

Învățarea pe baza de proiect încurajează creativitatea cu care copiii se nasc.

 

Exemplu practic:

Tema dată: Sistemul solar folosind materiale reciclabile

Creativitatea lor debordantă i-a îndemnat pe elevi să aleagă materiale ca: un ghem de ață albastră pentru Terra, o portocală pentru Saturn, mingi de ping-pong pictate, șervețele uscate, baloane, plastilină, globulețe de pus în brad pentru diverse planete. Este suficient ca elevilor să li se dea tema și câteva indicații referitoare la scopul și obiectivele proiectului; în rest, profesorul să urmărescă „din umbră” realizarea acestuia, întrucât implicarea prea mare a acestuia prin trasarea unor direcții considerate eficiente din punctul lui de vedere, ar putea duce la limitarea creativității copiilor.

Felul minunat în care elevii se organizează și se încurajează reciproc, importanța pe care o dau realizării acestor proiecte folosind interdisciplinaritatea, dorința lor de a le prezenta, abilitățile dobândite în urma folosirii în mod constant a acestei metode arată încă o dată că Project Based Learning, PBL sau Învățarea pe bază de proiect este o modalitate eficientă de învățare și în același timp de dezvoltare a gândirii critice, element obligatoriu pentru ca viitorul țării noastre să arate bine, indiferent de meseriile pe care copiii noștri le vor alege: balerină, profesor, programator, președinte.